9 Nilai Budaya yg Utama pada Orang Batak Toba
1. Kekerabatan
Yang mencakup hubungan premordial suku, kasih sayang atas dasar hubungan darah, kerukunan unsur-unsur Dalihan Na Tolu ( Hula-hula, Dongan Tubu, Boru), Pisang Raut (Anak Boru dari Anak Boru), Hatobangon (Cendikiawan) dan segala yang berkaitan hubungan kekerabatan karena pernikahan, solidaritas marga dan lain-lain.
2. Religi
Mencakup kehidupan keagamaan, baik agama tradisional maupun agama yang datang kemudian yang mengatur hubungannya dengan Maha Pencipta serta hubungannya dengan manusia dan lingkungan hidupnya.
3. Hagabeon
Banyak keturunan dan panjang umur. satu ungkapan tradisional Batak yang terkenal yang disampaikan pada saat upacara pernikahan adalah ungkapan yang mengharapkan agar kelak pengantin baru dikaruniakan putra 17 dan putri 16. Sumber daya manusia bagi orang Batak sangat penting. Kekuatan yang tangguh hanya dapat dibangun dalam jumlah manusia yang banyak. Ini erat hubungannya dengan sejarah suku bangsa Batak yang ditakdirkan memiliki budaya bersaing yang sangat tinggi. Konsep Hagabeon berakar, dari budaya bersaing pada jaman purba, bahkan tercatat dalam sejarah perkembangan, terwujud dalam perang huta. Dalam 0perang tradisional ini kekuatan tertumpu pada jumlah personil yang besar. Mengenai umur panjang dalam konsep hagabeon disebut SAUR MATUA BULUNG ( seperti daun, yang gugur setelah tua). Dapat dibayangkan betapa besar pertambahan jumlah tenaga manusia yang diharapkan oleh orang Batak, karena selain setiap keluarga diharapkan melahirkan putra-putri sebanyak 33 orang, juga semuanya diharapkan berusia lanjut.
4. Hasangapo
Kemuliaan, kewibawaan, kharisma, suatu nilai utama yang memberi dorongan kuat untuk meraih kejayaan. Nilai ini memberi dorongan kuat, lebih-lebih pada orang Toba, pada jaman modern ini untuk meraih jabatan dan pangkat yang memberikan kemuliaan,kewibawaan, kharisma dan kekuasaan.
5. Hamoraon
Kaya raya, salah satu nilai budaya yang mendasari dan mendorong orang Batak, khususnya orang Toba, untuk mencari harta benda yang banyak.
6. Hamajuaon
Kemajuan, yang diraih melalui merantau dan menuntut ilmu. Nilai budaya hamajuon ini sangat kuat mendorong orang Batak bermigrasi keseluruh pelosok tanah air. Pada abad yang lalu, Sumatra Timur dipandang sebagai daerah rantau. Tetapi sejalan dengan dinamika orang Batak, tujuan migrasinya telah semakin meluas ke seluruh pelosok tanah air untuk memelihara atau meningkatkan daya saingnya.
7. Hukum
Patik dohot uhum, aturan dan hukum. Nilai patik dohot dan uhum merupakan nilai yang kuat di sosialisasikan oleh orang Batak. Budaya menegakkan kebenaran, berkecimpung dalam dunia hukum merupakan dunia orang Batak.
Nilai ini mungkin lahir dari tingginya frekuensi pelanggaran hak asasi dalam perjalanan hidup orang Batak sejak jaman purba. Sehingga mereka mahir dalam berbicara dan berjuang memperjuangkan hak-hak asasi. Ini tampil dalam permukaan kehidupan hukum di Indonesia yang mencatat nama orang Batak dalam daftar pendekar-pendekar hukum, baik sebagai Jaksa, Pembela maupun Hakim.
8. Pengayoman
Dalam kehidupan sosio-kultural orang Batak kurang kuat dibandingkan dengan nilai-nilai yang disebutkan terdahulu. ini mungkin disebabkan kemandirian yang berkadar tinggi. Kehadiran pengayom, pelindung, pemberi kesejahteraan, hanya diperlukan dalam keadaan yang sangat mendesak.
9. Konflik
Dalam kehidupan orang Batak Toba kadarnya lebih tinggi dibandingkan dengan yang ada pada Angkola-Mandailing. Ini dapat dipahami dari perbedaan mentalitas kedua sub suku Batak ini. Sumber konflik terutama ialah kehidupan kekerabatan dalam kehidupan Angkola-Mandailing. Sedang pada orang Toba lebih luas lagi karena menyangkut perjuangan meraih hasil nilai budaya lainnya. Antara lain Hamoraon yang mau tidak mau merupakan sumber konflik yang abadi bagi orang Toba.
ADAT "Adopan Dongan Anjuon Tutur"
Pangantusion taringot tu "Ulaon Adat" (pelaksanaan adat); manang na pangolihon anak/pamuli boru, manggarar adat/manjalo (pasahat sulang-sulang ni pahompu/manjalo).
Molo tataringoti hombar tu "Ulaon adat" on, songon naung hu paandar hami di jolo ni surat on, ringkot naeng botoonta na parjolo ima lapatan ni adat, manang pangulahon di adat i; ima hasomalan ni sada-sada luat/huta (PARADATAN), boi do i muse manghangkam sada marga/suku, alai boi do muse masa nangpe sada marga/suku adong na so sarupa pangulahonon di adat i, isarani parpeak/patupahon parjambaran. Siala ni do umbahen didok ompunta si jolo-jolo tubu; asing ladang, asing do sihaporna. Asing luat, asing do adat na.
Porlu do nang antusanta anggo "Ulaon adat" sian angka omputa si jolo-jolo tubu (raja-raja Batak) nunga adong hian goli-goli (garis besar) ni ulaon adat i, alai ala ni hamajuon dohot angka na asing gabe adong ma na tamba dohot na hurang (moru). Ido umbahen didok "ompunta na parjolo martungkot siala gundi, pinungka ni parjolo ihuthonon ni parpudi". Alani angka hamajuon adong ma muse pandohan na mandok "Ompunta na parjolo martungkot siala gundi, pinungka ni parjolo pauli-ulion ni na parpudi".
Boha do antong pangantusanta taringot tu pandohan na dua on, diado na sintong (para pembaca, pemirsah atau tokoh adat kami harapkan jawaban dan keterangan lebih lanjut). Sian hami, hu uji hami do mangalehon hatorangan taringot tu pandohan na dua na diginjang on; Ihuthonon ni parpudi, pauli-ulion ni parpudi, rap tingkos jala rap denggan do na dua i molo laho padengganhon huhut padasiphon hombar tu haporluan ni ulaon i, (yang artinya ungkapan/istilah tersebut sama-sama benar/baik, sepanjang tujuannya hal yang positif/baik yang tidak akan menyalahi/mengurangi pelaksanaan sekaligus makna dari pada ulaon adat tersebut). Boi do masa na pauliulihon/paune-unehon ala mamereng tu parpeak, manang tingki (situasi/kondisi), alai pangulahon (pelaksanaan) ni adat i tontong do songon naung pinungka ni angka ompunta si jolojolo tubu (tidak mengurangi maknanya), jala atik pe naung boi ingkon dohononta manang dohonon nasida ingkon hasomalan manang naung diulahon nasida ima ingkon oloan ni halak (tutur) na sian luat, marga/suku na asing, alai tongtong do marojahan tu dos ni roha songon ni dok ni umpama ;"Aek godang, aek laut, dos ni roha sibaen na saut".Isarani ulaon adat (pangolihon anak/pamuli boru), dideba inganan/luat, marga/suku boi do jumpang angka na marasing taringot tu pangulaon di adat i.
ADAT "Adopan Dongan Anjuon Tutur"
Didok na tua-tua manang ompunta sijolo-jolo tubu, taringot tu pangulahonon ni ulaon adat:
Asing ladang, asing sihaporna
Asing huta, asing adatna
Asing dolok, asing duhut na
Asing luat/huta, asing adatna
Secara khusus tu hita halak Batak (poparan ni si Raja Batak) godang ulaon adati sarana,
- Pangolihon anak/pamuli boru (adat na gok)
- Pasahat sulang-sulang ni pahompu (adat na gok)
- Manang manjalo sulang-sulang ni pahompu (adapt na gok)
- Pasahat ulos tondi/manjalo/mangalap ulos tondi
- Mamongoti bagas (memasuki rumah baru)
- Mengompoi bagas
- Ulaon di namonding:
a. Sari matua
b. Saur matua
c. Mauli bulung
d. Panangkok saring-saring (mangolkal holi)
e. Pauli tombak
Dohot angka na asing..
Alai dijolo ni on nunga bagian ni ulaon adat Ibarat na: taringot tu dakdanak;
1. Sorang dakdanak,
2. Meresek-esek,
3. Tardidi,
4. Malua sian panghangkuragi.
Dohot angka na asing isara ni:
1. Pa ampuhon
2. Mambahen marga
Jala tataringoti pe sada-sada angka ulaon adat i, laos hombar do i muse tu "Adopan dongan anjuon tutur”.
Pangolihon Anak (anak mangoli)
Adong do dua bagian pangolihon anak:
Dialap denggan (alap jual) adat na gok
Mangalua (taruhon jual) adapt na gok
Anak mangoli; angka ulaon adat na hombar tusi ima: dung dipasahat anak na naeng mangoli tu natorasna di sakkap na nanaeng mangoli (marbagas) ihut tusi dipikkiri natorasma, utusan laho pasahat (patua hata) tu pihak parboru, dungi muse diuduti ma muse ulaon marhusip, dung denggan pangkataion manang (sada roha) ni pihak paranak dohot parboru, dipatupa ma muse ulaon marhata sinamot jala laos disima di patupa laos dihatai taringot tu sinamot dohot angka na marhaporluan tu ulaon pesta pamasu-masuon dohot adat.
Dung sahat tu na marhata sinamot, borhat ma pihak paranak; (na marhaha/anggi, dongan sahuta, boru tubu/boru huta dohot hulahula tulang), alai andorang soborhat pihak paranak/panggoli ma nopot pihak parboru laho marhata sinamot, ingkon jumolo do pihak paranak/panggoli laho manopot tulang na (manomba-nomba tulang na) laos pabotohon sangkap ni paranak/panggoli (minta restu) tu tulang na, ima na niulahon ni angka ompunta na parjolo I, nunga ummanpit parsaoran manang pangulahonon i disiganup ari nang di paradatan taringot tu na martulang bere ai ndang ise, songon hata ni natuatua "Amak do rere, anak do bere". Jala nunga hea masa tulang na pangolihon bere na ima hamajuon ni tingki/zaman. Pihak paranak/pangoli borhat manopot pihak parboru/oroan, huntion ni pihak paranak ma sipanganon na tabo singkop dohot tudutudu ni sipanganon (jambar na naeng siadophonon tu pihak parboru), manang sipanganon dia pe i, na marsaudara manang na indang marsaudara, na marmiak-miak (pinahan lobu) manang na sigagat duhut/hambing, dipahombar ma i hombar tu panghataion na marhorihori dingding/marhusip I, jala masa do laos dipatupa/dihobasi sipanganon i di huta ni parboru, hombar tu dosniroha na dua belah pihak, ima marnida ditingki dohot inganan (situasi/kondisi).
Jala boi do muse dipatupa "martumpolhon" isarani na maragama Kristen Protestan, laos ihut marhata sinamot, jala songon ima pardalanna molo dialap jual (boru I dialap denggan ni tingki ari pamasu-masuon naung dibuhul).Dung sidung martumpol/patumpolhon sian gareja (pangula ni Huria) diuduti ma ulaon marsipanganon angka natorop (pihak paranak pihak parboru), jala laos di si ma pasahaton ni paranak tudutudu ni sipanganon (jambar ni adopan) tu pihak parboru, laos dihatahon paranak ma diharoro nasida dohot sintuhu ni ulaon i, suang songon i muse pihak parboru pasahaton na ma dengke di ginjang ni pinggan pasu tu pihak paranak (laos huhut dihatahon). Andorang so marsipanganon jolo martangiang ma sian suhut paranak, jala laos dihatahon ma huhuasi ni sipanganon; di amanta raja, inanta soripada ro di sude hita naliat na lolo lumobi ma di raja i hulahula nami (marga ...) mauliate ma di Tuhanta, dilehon ari natiur huhut pajumpang hita di bagasan hahipason, dohot lasniroha di naung ta udurhon anak nami dohot borumuna na naeng parumaen nami tu jolo ni huria i manjalo parpadanan (martumpol), di lasniroha hami i huboan/hu patupa hami sipanganon indahan halas dohot juhut namarsaudara dohot aek/mual natio, songon nidok ni natuatua ma dohonon nami; "sitiptip ma sihompa golang-golang pangarahuta, otik sosadia sipanganon na hu patupa hami sai Tuhan ta ma na umpasuhonsa,
Suhut parboru marga Aritonang do na niambangan/nioloan manang sisomba-sombaon songon horong ni hula-hula, alai hatiha i ndang masipatumoan songon ojahan ni adat batak i ingkon tongtong manat mardongan tubu, somba marhula-hula, elek marboru.
Boi ma dohonon sude adat na masa di marga Aritonang (hulahula) dang tarjalo suhut paranak (boru) taringot tu angka parjambaran juhut nang partonding ni parjambaran di sinamot (hombar tu panggoraion na masa di marga Aritonang) naung somal diulahon nasida.Alani na sai hurang masitomuan i, gabe sai mangalap hata na marga Aritonang tu parrajaonna/hulahula nasida. Dungi ro ma hata ni parrajaon "ingkon na masiolo-oloan do anggo di ulaon adat on, behama asa uli di parboru denggan nang di paranak", jala tongtong songon na nidok ni ni natua-tua "Sihikkit hina lenggam, ta pillit na dumenggan".
Jala nunga manang na piga-piga hali diandehon huhut dihatahon parrajaon i songon i, huhut didok asa tung denggan jala las roha muna na marhula marboru marhite ulaon adat na tapatupa dibagasan sadarion, "Aek godang aek laut, dos ni roha sibaen na saut".
Alai tong do sai togang/martahan suhut paranak, ala dialaman/dihuta na ulaon i, gabe sai dipartahanhon adat namasa dinasida jala sai didok "Sidapot solup do na ro", ia disi pansur ido paridion'. Molo pandohan on do gabe ojahan ta baen di ulaon adat boi do gabe hasesega manang gabe manghorhon hurang denggan. Na tangkas boi do "solup ni dongan/naro pangkeon", boi do muse ndang pola ingkon sai maridi dipansur i, manang maridi di sumur, binanga na asing. Ndang isara ni patik manang keputusan, undangundang/peraturan naung ditolopi sude marga/horong huhut disurathon taringot tu pardalan manang pangulahonon ni adat i.
Ia adat ima hasomalan (kebiasaan) ni halak/jolma di sada-sada marga/luat, alai dipangulahon ni adar i ingkon boi do i maruba hombar tu adat ni marga (luat) na ro ma nang na ni dapothon, marsipaune-unean hombar tu ringkot na, molo adong do hata na mar 'ingkon'dipangulahonon ni adat i (pangolihon anak/pamuli boru) ndang marsitopotan be marga na marga na asing dohot luat na asing manang ndang ulahonon be ulaon paradatan, alana marasing-asing be do adat na, dohot muse nang angka hata na.
Hombar tu sarito paradaton na masa dimarga Napitupulu-Aritonang na di jolo ni surat on, na ingkon 'sidapot solup do na ro', dipartungguon ni suhut paranak dohot parboru I, gabe didok ma mangalusi di hamu raja ni parboruon nami (suhut parboru) elek-elek ma hamu, songon dia pandohan manang paradatan ni suhut paranaj ima borumuna na diluat on, ima olio hamu, asa boi simpul ulaonta on di tiur ni ari, unang lalap holan na pasual (masihatahon adat) na be hita.
Alat-alat rumah tangga yang dipakai nenek moyang batak daridahulu kala
* Panutuan dan Tutu adalah alat untuk menggiling bumbu dapur. Panutuan dan Tutu terbuat dari batu atau kayu. Panutuan adalah wadah tempat bumbu akan digiling, sedangkan Tutu adalah batu atau kayu penggiling bumbu itu. Tutu ini dinamai juga Papene.
* Papene adalah Sapa kecil tanpa kaki. Besarnya sekitar ± 30-40 cm. Biasanya Papene ini digunakan pada kesempatan sehari-hari.
* Hansung atau Hiong adalah bejana untuk mengambil air dari sumber air (sumur, pancuran atau sungai) dan sekaligus tempat penyimpanannya. Hansung atau Hiong adalah tabung besar yang terbuat dari bambu besar dengan ruas buku yang panjang. Kadang-kadang kulit luarnya dibuang, tetapi kadang-kadang tidak. Kulit yang tidak dibuang sering dihiasi dengan tulisan atau ukiran mitis. Selain untuk menampung dan menyimpan air, Hansung atau Hiong digunakan juga untuk menampung air aren yang dikenal dengan tuak. Di tanah Karo bejana ini disebut Kitang.
* Ompon ialah sejenis karung berbentuk silinder. Ompon terbuat dari kulit kayu atau dari diayam dari Baion atau pandan. Besarnya dan volumenya tidak tentu. Ada ompon yang bisa menampung padi sebanyak 20-30 porsanan atau panuhukan. Porsanan atau Panuhukan adalah ukuran umum sebanyak orang bisa memikul. porsan atau tuhuk berarti pikul.
* Hudon Tano atau Susuban Tano adalah bejana yang terbuat dari tanah liat. Pada zaman dahulu bejana ini dipakai serba guna, misalnya: tempat penyimpanan air, tempat memasak makanan dan air minum.
* Hobon atau Tambarang mengacu pada barang yang sama, yakni sejenis tong yang terbuat dari kulit kayu yang amat besar. Hobon atau Tambarang ini dipakai untuk tempat menyimpan padi. Bila Hobon atau Tambarang ini berdiri akan tampak seperti drum yang besar.
* Sapa Bolon, atau biasa disebut sapa saja, ialah piring yang terbuat dari kayu. Biasanya sapa itu berdiameter ± 30-40 cm; tinggi ± 20-30 cm. Biasanya piring ini digunakan ketika satu keluarga makan hasil panen pertama atau makan Dengke na hinongkoman (ikan pelindung) untuk menolak penyakit menular. Nama ikan itu adalah Porapora. Jumlah ikan itu mesti sebanyak jumlah anggota keluarga yang makan, yang ditaruh pada sapa.
* Poting. Poting atau gunci terbuat dari tanah liat dan tutupnya terbuar dari kayu. Barang ini dipakai sebagai tempat tuak.
* Losung adalah lumpang, yakni perkakas untuk menumbuk padi untuk memperoleh beras. Losung dapat terbuat dari batu atau kayu. Biasanya bentuknya seperti bidang trapesium yang terbalik. Pada permukaan atas terdapat lubang besar ke dalamnya dimasukkan barang yang hendak ditumbuk. Ada dua ukuran lumpang, besar dan kecil. Lumpang besar digunakan untuk menumbuk padi, sedangkan yang kecil dipakai untuk menumbuk padi dalam jumlah sedikit atau pun untuk menggiling bumbu. Andalu adalah alat pasangan untuk menumbuk padi pada lumpang itu. Andalu adalah tongkat kayu sebesar genggaman tangan dengan panjang ± 150-200 cm. Dengan pergesekan Andalu dan padi, kulit padi menjadi terkelupas dan menghasilkan beras.
*Geanggeang termasuk perkakas dapur tempat penyimpanan lauk yang sudah dimasak. Bentuknya seperti keranjang yang dianyam dari rotan besar. Geanggeang ini tergantung setinggi ibu rumah tangga pemilik Jabu Bona pada Ruma Batak. Perkakas itu terikat pada atap rumah.
Disebut Geanggeang karena perkakas ini tergantung dan mudah bergoyang. Di tempat inilah disimpan lauk yang sudah dimasak sehingga tidak mudah digapai anak-anak, kucing atau tikus. (gambar geanggeang1.JPG dan geanggeang2.JPG).
* Ampang adalah sejenis bakul yang terbuat dari anyaman rotan yang dibelah dan dihaluskan. Bagian bibir Ampang berbentuk bundar yang dibuat dari rotan bulat. Tetapi bagian dasar mendapat bentuk bidang bujursangkar. Ampang ini diperkuat oleh empat rangka dari sudut bujursangkar pada bagian dasar yang menopang bibir Ampang yang berbentuk bundar. Ampang digunakan sebagai alat pengukur isi untuk padi.
* Parutan. Parutan yang terbuat dari kayu dan sebatang besi. Fungsinya ialah untuk memarut kelapa.
*Keranjang. terbuat dari rotan.
Fungsinya antara lain sebagai tempat pakaian.
Horas......
Horas......
No comments:
Post a Comment